جمعه, 26 مرداد 1397

پیر شدن یک تجربه شخصی و اجتماعی است و این امر می تواند برای عده ای خوشحال کننده و برای عده ای دیگر غم انگیز و کسالت بار باشد، اما باید خاط نشان کرد که هر یک از این احساس ها به صورت ریشه ای به وسیله فرهنگ و جامعه ای که فرد در آن زدگی می کندشکل می گیرد.

پیرشدن همراه با موفقیت لزوماً به معنی دوری جستن از مشکلات، تغییرات یا کمبود های ناشی از کهولت نیست بلکه بر عکس و علی رغم موانع موجود تلاش مستمر برای بیشتر به دست آوردن و کمتر از دست دادن است. پا به سن گذاردن با اندوخته شدن مقادیر قابل توجهی نیروهای پنهان یا راکد همراه است که چون از طریق فراخوان های محیطی فعال نشده اند، مورد استفاده قرار نمی گیرند. افراد سالخورد مایلند در محیطی به دور از انتظارات و فارغ از حالات تحرک و برانگیختگی زندگی کنند، در صورتی که با احیای توانایی ها، افراد مسن خواهند توانست تحرک زیادتری داشته باشند و از زندگی خود لذت بیشتر ببرند. با برنامه ریزی صحیح فعالیت ورزشی مخصوص سالمندان امید است از بروز این مشکلات در افراد سالمند جلوگیری گردد.

ناتوانایی ها و از کار افتادگی های شایع در دوران سالخوردگی ناشی از مجموعه ای از عوامل مختلف است که از مهمترین عوامل آن عدم فعالیت و کمی تحرک و عدم استفاده صحیح از عضلات است که ممکن است ریشه در سال های گذشته داشته باشد. این در حالی است که ورزش اثر جوان سازی دارد و به سال های زیادی از عمر سالخوردگان جوانی مجدد می بخشد. علاوه بر این ظرفیت آنان را برای قبول یک زندگی مستقل و ایفای نقش اجتماعی افزایش می دهد. تمام نکته ها برای یادآوری این واقعیت است که فقدان فعالیت بدنی که یکی از پدیده های زندگی مدرن امروز است باعث اتلاف و عدم استفاده از نیروهای بالقوه ای می شود که برای حفظ تندرستی و آسایش در درون هر فرد سالخورده وجود دارد. ورزش سبب بهبود توانایی انعطاف پذیری و تحرک و بهبود عملکرد شناختی و سازگاری روانی و عملکردی می شود که سهم به سزایی بر کیفیت زدگی سالمندان دارد که نیل به آن با سایر درمان ها امکان پذیر نمی باشد.

انجام یک برنامه ورزشی منظم و با تاکید بر تمرینات استقامتی، عملکرد شناختی زنان سالمند را بهبود می بخشد.

با تحقیقاتی که بر روی افراد سالمند سالم انجام شد ، مشخص شد که ورزش ایروبیک چنین تاثیری ندارد؛ اما ورزش های استقامتی که با وزنه انجام می شود، عملکردهای شناختی- اجرایی فرد را تسهیل می کند. به عبارت دیگر، عملکردهایی چون توجه، حافظه، حل مسئله و تصمیم گیری هایی که برای زندگی مستقل لازم است، با انجام تمرینات ورزشی با وزنه بهبود می یابد.

ورزش بر زندگی سالمندان تأثیر مثبتی دارد. بنابراین حداقل به 3 دلیل:

الف: استقلال بیشتر برای جمعیت مسن جامعه

ب: هزینه بسیار ناچیزتر از درمان

ج: زندگی خوش و موفق

باید ورزش کردن را به معنای واقعی از طریق تدارک  فضای مناسب و کافی در جامعه برای افراد سالمند ترویج دهیم.

ورزش در زنان سالمند موجب بهبود کیفیت زندگی ایشان می گردد. از این رو پیشنهاد می گردد که از ورزش و فعالیت جسمانی مخصوص سالمندان که بسیار کم خرج و از نظر اجراء مقرون به صرفه است در کانون های فعالیت سالمندان، مراکز مراقبتی سالمندان و مجتمع ها و حتی در سطوح جامعه به عنوان عاملی جهت افزایش کیفیت زندگی سالمندان استفاده شود.

ورزش سالمندان باعث تقویت عضلات، تسهیل گردش خون، کاهش تنش واضطراب و درنهایت انعطاف‌پذیری بدن می‌شود. ورزش علاوه بر اینکه سیستم قلبی و عروقی بدن را تقویت می‌کند، باعث پیشگیری از بروزپوکی استخوان و نیزترمیم اختلالات استخوان نیز می‌شود.

کدام ورزش ها مفیدند؟

ورزش ایروبیک و هوازی علاوه بر اینکه سیستم اسکلتی و عضلانی را تقویت می‌کند، برای سیستم قلبی-عروقی، عصبی و حالات روحی و روانی فرد نیز موثراست. ورزش های غیرهوازی برای تقویت گروه خاصی از عضلات و مفاصل انجام می‌شود، ولی عمده‌ ترین ورزشی که برای سالمندان توصیه می‌شود ورزش‌های هوازی است.

 پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری به عنوان ورزش‌های سودمند به سالمندان پیشنهاد می‌شوند. سالمندان اگر بتوانند به مدت 30 دقیقه ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی را در بیشتر روزهای هفته یا هر روز هفته انجام بدهند بسیار سودمند خواهد بود.

انجام ورزش‌های تحمل کننده وزن چون پیاده‌روی سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود و ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات بازکننده ستون فقرات پشت باعث بهبود خمیدگی قامت می شوند و ترکیب این دو به همراه ورزش‌های تعادلی و بهبود فضای داخل منزل و محیط کار از جمله مواردی است که می‌تواند به پیشگیری از زمین خوردن و شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان کمک کند.

 

 

 انجام ورزش به اندازه داروها و گاه بیشتر از آن نیاز به دانش و تجربه دارد. به همین علت تجویز ورزش باید مانند نسخه دارویی توسط پزشک یا درمانگر باتجربه تجویز شود.

میزان و نوع ورزش برای هر سالمند متفاوت است و باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام گیرد. در تجویز ورزش باید مواردی نظیر نوع ورزش، شدت، مدت زمان و تعداد جلسات آن در هفته مشخص باشد.

توصیه های لازم:

دقت در زمان شروع ورزش سالمندان بسیار مهم است. ضمن اینکه هر گونه ورزشی نیز برای این افراد مناسب نیست.  

. محیط انجام ورزش باید آرام و فرد سالمند باید پوشش مناسبی داشته باشد

. جلوگیری از تعریق و نوشیدن مایعات کافی مهم است تا فرد دچار کم آبی بدن نشود

. زمینی که فرد در آن پیاده‌روی می‌کند باید نرم باشد و بهتر است سراشیبی نداشته باشد

اگر سالمندان جهت ورزش بیرون از خانه مشکل دارند از تردمیل و دوچرخه ثابت استفاده کنند. ولی در کل به سالمندان توصیه می‌کنیم که حداقل هر روز 15 دقیقه ورزش کنند.

 
 
      |     |
    تمام حقوق اين سايت متعلق به اداره کل ورزش و جوانان استان يزد ميباشد. استفاده از مطالب سايت با ذكر نام و لينك به اين سايت مجاز مي‌باشد.
    Designed in
    Narvan
     |  Powered by DCMS 3.2  |  Developed & Support By Diba Group